ВАЖНО: Промени в отчета за ‘Думите за търсене’ (Search Terms report)

На 2 септември 2020 г. в много Google Ads акаунти се появи следното известие:



На следния линк https://support.google.com/google-ads/answer/7531771?hl=bg може да го видите преведено на български: От септември 2020 г. отчетът за думите за търсене включва само думи, които значителен брой потребители са търсили, дори и дадена дума да е получила кликване. Възможно е вече да виждате по-малко термини в отчета си.

Ето и screenshot (защото Google имат навика да променят статиите в Помощния център когато решат … и за това няма никаква следа т.е. липсва ‘дата на последна промяна’..)



Както знаем, Google e високотехнологична компания. Термини като ‘значителен’, ‘възможно е’ и ‘по-малко’, обаче не са високотехнологични термини … Дори не са и технически термини, ако не е посочено число, във връзка с използването им (процент, стойност и т.н.)

Какво означава това, за всички, които управляват Google Ads кампании? Това означава, че няма да може да виждате всички търсения, които са задействали рекламата ви.

Малко история, накратко:

0. Хората, които се занимават (или са се занимавали) със SEO си спомнят как през далечната 2013 година, думите за търсене в отчета за органичния трафик бяха заменени с (not provided). Тогава причината беше ‘запазване на поверителността’ на хората…

1. На 6 септември 2018 беше анонсирано, че:

‘близките варианти на точното съвпадение ще започнат да включват варианти със същото значение като ключовата Ви думаhttps://support.google.com/google-ads/answer/9131274?hl=bg

До тази промяна, ако искахте да се показвате, само и единствено, ако някой търси [дамски обувки] (без никакви добавки преди или след тези думи), това беше възможно, чрез използване на т.нар. ‘точно съвпадение’. След тази промяна, Google вече можеше да ви показва и на варианти на тази дума като ‘обувки за дами’, ‘обувки за жени’ и т.н.

Все пак, беше запазена някаква степен на контрол ‘В тази актуализация не са включени ключовите думи със съвпадение по фраза, с широко съвпадение и с модификатор на широко съвпадение.’

2. На 31 юли 2019 беше анонсирано:

‘За да Ви помогнем да достигате до повече потребители, без да се налага да поддържате изчерпателни списъци с ключови думи, в края на миналата година ключовите думи с точно съвпадение започнаха да съвпадат с близки варианти. През идните седмици ключовите думи с модификатор на широко съвпадение и със съвпадение по фраза също ще започнат да съвпадат с думи в заявката за търсене, които имат същото значение като ключовата.’

https://support.google.com/google-ads/answer/9426627?hl=bg

Така, контролът върху това, на какви точно термини искаме да показваме нашите реклами, беше тотално изгубен…

На фирмите/хората, които управляват акаунтите, остана възможността да избират на какви търсения НЕ искат да се показват.

Как ставаШЕ това на практика:

  1. Задавате дадените ключови думи, на които искате да се показвате, напр [дървен парапет] (в точно съвпадение. това означава, че не искаме да се показваме на нищо друго, освен на търсения, които са ‘дървен парапет’.
  2. Кампаните с тези ключови думи работят даден период от време.
  3. Стартира се отчет за ‘Търсени ключови думи’.
  4. От него виждаме се, че ключовата дума [дървен парапет] се е задействала следните търсения ‘дървени парапети втора ръка’, ‘изработка на дървен парапет видин’, ‘дървен парапет снимка’. Ние не желаем да се показваме при търсения, свързани с ‘втора ръка’, ‘видин’, и ‘снимка’.
  5. Поставяме тези думи като ‘негативни’ т.е. от този момент нататък Google няма да показва търсения, които съдържат тези думи.

Какъв е проблемът? От 1 септември 2020 няма да знаете със 100% сигурност по кои търсения се е показавала рекламата ви.

За горния пример, може да получите, но може и да не получите информация за това, че някой е търсил:  ‘дървени парапети втора ръка’, ‘изработка на дървен парапет видин’.

По-този начин, вие няма да знаете, че се показвате при търсения, които не желаете, и съответно няма да ги изключите.

Ето защо, става изключително трудно за хората/компаниите, които (съвестно) управляват вашия Google Ads акаунт, да пестят вашите пари от търсения, които не съответстват на вашите бизнес цели.

P.S. За съжаление, промяната е вече факт и при акаунти, които имат висока цена за клик и малък обем от ключови думи, разликата вече се измерва в стотици долари.

Например, за един акаунт в USA, където средната цена на клик е $10, за периода 01-08.09.2020, при 122 клика, се показват данни само за 84 търсения и разликата, изразена в пари е около $400 (‘разлика’ наричаме, разлика в данните между отчета за ‘ключови думи’ и ‘думите за търсене’).

Lyubomir Popov

Любомир Попов е сертифициран Google AdWords, Google Analytics и Bing специалист. Занимава се професионално с PPC от 2011 г. Преди това се е занимавал успешно със SEO и програмиране.
Интepecитe мy вĸлючвaт вcичĸo в cфepaтa нa онлайн мapĸeтингa и rock музиката. Основател на СЕМ БГ (sem.bg), Google Partner агенция.